به گزارش راهبرد معاصر؛ این سریال یکی از آثار موفق محسوب می شود چرا که توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند و مورد استقبال آنها قرار بگیرد.
یکی از ویژگیهای مهم سریال «بانوی عمارت»، فیلمنامه است و همان طور که بازیگران و عوامل سریال در مصاحبههای خود مطرح کردند پرداخت خوبی را در شخصیتهای آن شاهد هستیم. به همین بهانه با احسان جوانمرد نویسنده فیلمنامه «بانوی عمارت» گفتگویی داشتیم که در ادامه میخوانید:
درباره چگونگی روند نگارش فیلمنامه «بانوی عمارت» و جزئیات آن بفرمایید
«بانوی عمارت» اولین اثر تاریخی من محسوب می شود. دریافت مجوز ساخت سریال «بانوی عمارت» به دلایل مختلف هفت سال طول کشید. نسخه اول فیلمنامه و ۱۰ قسمت اول آن در سال ۹۰ آماده بود. پس ازنگارش طرح اولیه و ده قسمت اول، من و آقای مجید مولایی همواره درباره قصه و شخصیتهای اثر صحبت می کردیم و تعامل داشتیم.
«بانوی عمارت» یا «آهو»؛ با چه نامی فیلمنامه را آغاز کردید؟
«بانوی عمارت» در واقع فصل اول قصه «آهو» است که در آن کودکی شخصیت آهو را میبینیم و در فصل دوم به بزرگسالی او میپردازیم که قصه عاشقانه دیگری با محوریت آهو است.
فصل دوم سریال ساخته میشود؟
فصل اول در حال حاضر پخش می شود اما برای نگارش فصل دوم دست نگه داشتهایم تا تکلیف بودجه و برآورد سریال مشخص شود از این رو هنوز تصمیمی برای ساخت فصل دو گرفته نشده است.
قرار است فصل دوم به چه شخصیتی بپردازد؟
قصه به گونهای نوشته شده است که مقدمات فصل دوم را در این فصل لحاظ کرده ایم و قصه فصل دوم با آخرین پلان فصل اول شروع میشود و به ادامه زندگی شخصیتها میپردازیم.
درباره تحقیق و پژوهش سریال بانوی عمارت بفرمایید
من متون منظوم ومنثور گذشته را مطالعه کردم و دکترای جامعه شناسی فرهنگی می خوانم.
به همراه دوستانم حدود ۱۰ سال است که تاریخ ایران را میخوانیم و تمام متون دست اول از ابتدای صفویه تا ابتدای مشروطه و پهلوی اول را با هم مطالعه کردهایم. این سریال حاصل مطالعات و تحقیقات ما است و تا آنجایی که قصه اجازه میدهد نکات تاریخی دقیق مطرح میشود.
دغدغه اصلی شما برای نگارش این سریال چه بود؟
دغدغه اصلی بیان کردن قصه جذاب و پرمخاطب برای تلویزیون است و در کنار آن دغدغه داشتیم که اگر نکتهای از تاریخ را بیان می کنیم، با دقت بسیاری ارائه شود تا نکته اشتباهی را به مخاطب نگوییم.
شخصیتهای سریال بانوی عمارت، واقعیت تاریخی ندارند اما ماجرای تاریخ آن دوره واقعی است؛ آدمهای ما همه خیالی هستند و زاییده تخیل نویسندهای است که آنها را نوشته، اما برای اینکه وقایع بر بستر تاریخ واقعی اتفاق بیفتد مطالعات متون کمک کرد تا گاف تاریخی در سریال نداشته باشیم.
پرداختن به زندگی طبقات مختلف باعث جذابیت سریال شده است؟
بله همین طور است علاوه بر طبقات اشراف به زندگی آدمهای دربار، رعیت، نوکر و بازاری مثل آهو و عمو مشتی، گوهر اطلاعاتی پرداختیم. اختلاف طبقاتی در تمام ادوار تاریخ وجود داشته اما شکل، رنگآمیزی و برخی ضوابط را امروز شاهد نیستیم مثل این موضوع که دختری را به عنوان کنیز پیشکش کنیم، اما این اتفاقات در دوره ناصری و قاجار افتاده و کنیزان سیاه از مکه و مدینه میخریدند و تقدیم خانههای مردم برای خدمات مختلف میکردند.
نظر خاصی برای انتخاب بازیگر داشتید؟
انتخاب بازیگران در حیطه اختیارات من نبود و من دخالتی نداشتم بلکه کارگردان باتوجه به بودجه ، بازیگران را انتخاب کرد.
در ادامه سریال شاهد غافلگیری خواهیم بود؟
اگر غافلگیر کنندهتر از قسمتهای ابتدایی نباشد کمتر هم نیست و همچنان غافلگیری ادامه دارد.
شما به عنوان نویسنده کدام شخصیت را بیشتر دوست دارید؟
شخصیتهای اصلی بسیار مورد علاقه من هستند، اما در شخصیتهای فرعی به عنایت و رجبعلی دلبستگی خاصی دارم.
سریال میتواند در فصل اول تمام شود و فصل دوم ساخته نشود؟
سریال میتواند در فصل یک هم تمام شود و موضوعی را منوط به فصل دو نکردهایم اما در فصل دوم میتوانیم شاهد ادامه زندگی آهو باشیم و بعضی از کاراکترهای فصل یک هم حضور خواهند داشت.
گاهی دیالوگهایی از زمان حال وارد سریال میشود در حالی که لحن کلی سریال در این قالب نیست؟
دیالوگهای متن به طور کامل چک شده است . هیچ دیالوگی از حال توسط نویسنده وارد متن نشده، اما در اجرا گاهی شاهد تغییر لحن دیالوگها و امروزی بیان شدن آن هستیم که دلیل آن را نمیدانم.
جالبترین واکنش ها پس از پخش سریال چه بود؟
واکنش صنف طب سنتی بسیار جالب بود که برای ماجرای حجامت تصور کرده بودند قهرمان باتیغ حجامت مبتلا به جذام شده است و پیش از اینکه ادامه سریال را ببینند پیش داوری کردند که ما مخالف طب سنتی هستیم. باید بگویم این سریال تلاش کرده صادقانه تاریخ را روایت کند و هیچ زاویهای با هیچ گروه صنفی، قومی نداشته و ندارد.
درباره استقبال مخاطبان صحبت کنید دلیل این استقبال از نگاه شما چیست؟
استقبال بی نظیر را شاهد هستیم و گمان میکنم علت آن صداقت قصه در بیان تاریخ و احترام گذاشتن به زمان و شعور مخاطب است.
علاقمند به کار در چه ژانری هستید و آیا کار جدید به شما پیشنهاد شده؟
برای یک کار تاریخی برای نمایش خانگی صحبت کرده ام که هنوز قطعی نشده است اما تلاش من این است که در ژانر تاریخی کار کنم.